Off to Ghana

8 januari 2015 - Kpando, Ghana

5-01-2015

Ghana here we come!! Nog 8u en dan zijn we in Ghana, wat spannend! De  vlucht is goed verlopen en we hebben al lekker véél ghanees eten gekregen op het vliegtuig  ;-). Als we aankwamen in Acrra stonden Atsu en Frank ons op te wachten aan de luchthaven, echt super lief! Want wat was het daar druk als we aankwamen! We zijn samen met hen opzoek gegaan naar een taxi, die niet te veel vroeg wat niet zo makkelelijk was. Daarna zijn we met de taxi naar ons eerste hotel gegaan, waar we hadden geboekt maar dat betekend in Ghana duidelijk niet dat je daar dan kan overnachten, maar al geluk hadden Atsu en Frank overdag al gaan horen voor andere hotels. We zijn dan opnieuw met een taxi naar een van die hotels gegaan en daar hebben we overnacht met nog vrij veel luxe (bad, stromend water, toilet, airco en ventilator). De warmte viel vandaag heel goed mee, we hebben 's nachts zelfs de ventilator uitgezet.

Do do nyui   'welterusten'

6-01-2015

s'Morgens zijn we wakker geworden van het licht. Het leek alsof het 9u in de ochtend was terwijl het nog maar 5u was. Rond zeven uur zijn we gaan ontbijten, met een klein hartje, want wat zullen we krijgen ? Dat viel heel goed mee! 3 dikke sneden sponzig wit brood en een lekker omeletje! De tas thee hebben we toch maar laten staan omdat we niet wisten waar het water vandaan kwam en de melk er op zijn zachts gezegd vreemd uitzag.  Na een wandeling door de helft van de stad op zoek naar een wisselkantoor gingen we onze bagage ophalen en vertrokken we met een taxi naar het trotro station. Daar werden we door Atsu en Frank even aan de kant van het plein achtergelaten. Zo zou de prijs van de trotro goedkoper zijn. Na en  5 minuutjes hebben ze er een gevonden en na nog een halfuur zit de tro tro vol en kunnen we dus vertrekken. Enkele feiten en fabels over trotro's

• Onze trotro zat niet vol geiten kippen en huilende baby's. Maar op onze weg kwamen we trotro's tegen die tot 3 meter hoog waren opgestapeld, met een groot net erover!
  • De grote weg is een mooie asfaltweg, maar de kleinere weggetjes hebben véél putten
  • Ze rijden hier aan de rechterkant van de weg, maar als er putten in de weg zijn is het blijkbaar geen probleem om een tijdje links te rijden en als er dan een tegenligger komt ga je op het laatste nippertje terug naar je eigen kant van de baan. Spannend!
  • De rit zou vijf uur duren. Toen ik na 3 uur vroeg of het nog ongeveer 2 uur was zeiden ze dat het nog zeker méééér  dan 2 uur zal zijn. Maar na een uur waren we er dan toch ineens. Time-management is dus niet echt hun ding :D
  • Toen we aankwamen en onze koffers hadden afgezet in Kpantech zijn we nog even naar het dorp gegaan om de eerste belangrijkste dingen te kopen. Brood, water en bananen dus. Morgen is het market day, dus dan kunnen we alle rest kopen dat we nodig hebben.

07-01-2015

Vandaag zijn Atsu en Frank gekomen om ons Guesthous mee te kuisen. Het was hier echt wel vuil dus poetsen was nodig. Dat werd een echte Ghaneese belevenis. Alle kussens werden buiten gegooid en we moesten er op slaan met een soort heksenbezems zonder lange stok aan. Er komen kilo's bruin stof uit. Het dweilen daarna werd gedaan op handen en knieën met 2 oude T-shirts.

Op bananen, brood en water kunnen we niet blijven overleven. En omdat het vandaag market day is, is het de ideale dag om alle inkopen te doen. Atsu en Frank zijn meegegaan. En wat een geluk. We zijn overdonderd door de mensen, warmte en massa's producten. Overal staan mensen te roepen om je aandacht te trekken. Dat zorgt voor een drukke, maar vrolijke sfeer.  We hebben Atsu en Frank een lijstje laten maken met prijzen. Zo worden we volgende keer niet (te erg) bedrogen. Blanken mogen immers wat meer betalen hier :)

Rejoice (de head of eduacation office)  is ook langsgekomen vandaag. Met haar moeten de scholen en onze planning bespreken. Vrijdag zien we haar terug om een definitieve planning te maken. We hebben er al zin in! Nu is het hier nog vakantie, maar 12 januari begint school weer.

1. Mama van Jana:
    8 januari 2015
    Gelukkig heb je nu internet! Eindelijk hebben we daarnet heel even kunnen skypen! Zo'n markt lijkt me wel heel spannend en leuk. Kusjes!
  2. Tante Gwenda:
    8 januari 2015
    wow Jana, jouw reisverhaal is spannend en boeiend.
    ik kijk al uit naar het vervolg

Geniet van Ghana! !
  3. Oma en Opa v.Jana:
    8 januari 2015
    gelukkig nog even gekeken voor het slapen gaan!(het is nu 23u)
    wat zijn we blij met deze mail!! alles lijkt dan toch in orde te komen! kusjes
  4. Vake en Moeke van Jana:
    9 januari 2015
    Je reisverhaal doet ons goed. We leefden echt in spanning hoe het met jullie zou zijn. Blijkbaar heel goed dus. Nu jullie zo stilaan gesetteld geraken zal het verder wel wat vlotter verlopen hopen we. Doe dat goed hé, we leven met jullie mee. kusjes
  5. Reinhilde Schram:
    9 januari 2015
    Bedankt voor je leuk reisverhaal...dat smaakt naar meer.
    Dat het een hele belevenis wordt..daar ben ik zeker van !
    Geniet er van en zie er de lol van in !!!
    Knuffel
  6. Karel Adriaensen:
    9 januari 2015
    Bedankt voor jullie verslag. Het ziet er allemaal boeiend uit, zowel in Acrra als in Kpantech: mooie verwelkoming en begeleiding, hotelwissel, brood water en bananen eten, poetsen, marktje doen...En op 12/01 beginnen jullie aan het echte werk. Mooi vooruitzicht. Het gaat jullie goed. Dikke knuffel.
  7. Nonkel Frits en tante Gerd:
    9 januari 2015
    Leuk verslag!!. Het lijkt ons een heel boeiende tijd te worden voor jullie!! Geniet er maar volop van ! Wij kijken uit naar het vervolg van de verslagen !! Bedankt dat wij mee mogen genieten. Dikke kus
  8. Kim (vriendin/medestudent van Jana en Sylvia):
    Hey Meisjes!

Eindelijk een berichtje, ik zat nog al te wachten (ideale ontspanning tijdens de examens he girls haha)

Amai de eerste dagen waren toch al een mooi begin van jullie avontuur. Het lijkt me daar ontzettend leuk maar toch spannend!

Hou ons op de hoogte. Geniet van de daagjes vrij en niet vergeten te bloggen he!

Tot het volgende verslag
    Dikke kus!
    Kim
  9. Anoushka:
    Hoi!!!

Het klinkt allemaal heel leuk en spannend!!!! Nog veel succes en ik ben blij dat alles al goed verlopen is :)

Groetjes en dikke knuffel!!!
    Anoushka en familie :)
  10. Eva: