laatste daagjes Kpando

18 maart 2015 - Kpando, Ghana

Donderdag 12 maart

In de voormiddag zijn we gaan we lesgeven in de Missahoe school. Sylvia liet de kinderen zichzelf tekenen, hier deden ze echt hun best voor. Tekenen met potlood, uitgommen en opnieuw proberen, en als laatste inkleuren met wasco. Wat wel opvalt is dat ze hun naam niet kunnen schrijven, ook niet in mijn klas. Ze kunnen wel zinnen overschrijven als ‘This is a blue car’, maar hun eigen naam kunnen ze dan weer niet.  Zo zie je nog maar eens dat er andere verwachtingen zijn van de kinderen.

In de namiddag gingen we naar Torkor. We willen nog wat foto’s en filmpjes maken van Rachel, voor de stage. Spijtig genoeg kwam een stevige regenbui roet in het eten gooien, gelukkig konden we schuilen onder het afdak bij Atsu thuis. Al loopt de hele binnenplaats wel onder water, als het hier regent, regent het ineens stevig door. De regen zorgde er voor dat het wat frisser wordt, dat mocht wel eens.

Vrijdag 13 maart

Onze laatste stagedag begon met physical education. We haalden dus alle spelletjes die we kennen uit de kast, al was dat met bijna 70 kinderen wel een uitdaging. Gelukkig hielpen de juffen om dingen uit te leggen en alles mee in goede banen te leiden. De kinderen genoten er duidelijk van om zich eens helemaal te laten gaan in chinese voetbal, vlaggenstok of ‘schipper mag ik overvaren’. Na de speeltijd deden we een waarneming van een ananas. Ruiken, voelen, tekenen en natuurlijk proeven. Vooral dat laatste vonden ze fantastisch.

Omdat het volgende week al onze laatste week in Kpando is hebben beslist wat we met het sponsorgeld van de papier-maché schaaltjes gaan doen. We hebben matrassen voor de Special School besteld. Omdat hun aantal aan het stijgen is en omdat de boardingschool nog in de startblokken staat kunnen ze dat wel gebruiken. Voor RC Girls is er een schommel besteld en een bank en 2 stoelen. De Missahoe-school en RC Boys hebben naar Ghanese normen vrij veel materiaal, maar het weeshuis kunnen we nog wel blij maken met onze lakens. Uit naam van alle Ghanese kindjes willen we jullie alvast bedanken voor jullie bijdrage! Er komen zeker nog foto’s als we iets gaan afgeven.

Zaterdag 14 maart

We hadden geen vaste plannen vandaag dus proberen we in de voormiddag nog voor school te werken. In de namiddag gingen we op zoek naar melk, bloem, eieren en suiker … inderdaad pannenkoeken! Morgen is Zurka jarig en bij een verjaardag horen pannenkoeken. Eieren zijn makkelijk te vinden, al kijken ze wel even raar op als we 15 eieren vragen. De suiker is ook niet moeilijk, alleen moet je hier alles komen per cedi. Je kan dus niet zeggen ‘een halve kilo’. Je zegt 2 cedi en kijkt dan hoeveel je krijgt. De melk en bloem waren wat moeilijker. In de eerste winkel hebben ze alleen gecondenseerde melk of poedermelk. Na enkele winkels vinden we dan toch wat we zoeken, het is wel sojamelk, want gewone melk is echt onvindbaar. De bloem vinden we vrij snel door een tip van een voorbijganger. De verkoopster kan me wel niet vertellen of het tarwebloem is of maïsmeel. Dat is blijkbaar een heel rare vraag :D

Zondag 15 maart

We waren gisteren vergeten om dingen te kopen voor op de pannenkoeken, dus nog maar eens terug naar de stad. Ookal was het zondag, als je bij de winkel kan komen voor de mensen naar de kerk zijn is alles hier open. Terug thuis testen we de pannenkoekdeeg uit. Echt klonterloos was het niet, want roeren met een vork is niet alles. De smaaktest doorstond de pannenkoek wel glansrijk, zalig! We merkten wel dat we te weinig bloem hadden, terug naar de stad dus. Gelukkig stond de mevrouw van de bloem er nog. ’s Avonds begonnen we goed op tijd aan het pannenkoeken bakken, maar met een klein pannetje en één gasvuurtje duurt het toch een hele tijd om al het beslag te bakken. Maar onze stapel mocht er uiteindelijk wel zijn! Naast Zurka, Jordi en Kasper kwamen ook Alfa, Kobi en Steve nog, maar voor iedereen waren er genoeg pannenkoeken. Ik heb hier trouwens iets nieuws voor op de pannenkoek geleerd: citroen en suiker, het klinkt heel vreemd, maar smaakt heel fris. Nadat iedereen zijn buikje rond heeft gegeten spelen we nog wat spelletjes. Een mooie afsluiter voor de belgisch-ghanese verjaardag. Gelukkige verjaardag Zurka!

maandag 16 maart

Terug naar Ho om het visum gaan af te halen en ja het was klaar!! We stopten eerst bij het visumbureau en alles ging daar vanzelf, dus hadden we nog genoeg tijd om ook even langs de markt te passeren voor stofjes. Daarna zwemmen en lekker eten in het Freedom hotel!! We hadden deze keer Zurka en Atsu meegenomen en we maakten samen veel plezier in het water en genoten van het eten! Na een verfrissende duik brachten we nog een bezoekje aan de zus van Atsu, Esther. Zij maakten voor ons noodles klaar ! Na wat babbelen met haar en nog wat foto's keerden we met de trotro terug naar Kpando.

dinsdag 17 maart

Vandaag opnieuw een berg beklimmen, we gingen naar de Amedzofe. Dit wordt ook wel het dak van Ghana genoemd, het is niet de hoogste berg van Ghana. Maar wel de hoogste plek waar er mensen wonen. We gingen met de pi-master, nog een leerkracht van Kpantech en ons geviertjes. We reden met de Auto tot aan het huis van de pi-master zijn schoonouders, waar we werden verwelkomd met een drankje. Dan naar de top, hiervoor wandelden we zo een 15 minuutjes en we waren er. Het was super mooi, je kon alle huizen in het klein zien en je had ook een heel zicht over Volta Region. Daarna daalden we af naar de falls, de watervallen. Vooral het laatste stuk was even stijl dalen, vasthouden aan een koord en hopen dat je niet naar beneden schuift. Maar we geraakten er veilig. Dan even genieten er was niet veel water, maar het was rustgevend! We rusten even uit en begonnen dan aan een korte maar stevige klim, vooral voor de pi-master was dit wel even zwaar, maar we haalden het allemaal. Dan gingen we terug naar het huis van de pi-master zijn schoonouders, waar we kenkey met visoep aten. De meisjes: jana en ik mochten helpen met de bereiding van de soep, want ja dat is een vrouwen taak. Daarna keerden we terug naar Kpando.

In de namiddag gingen we naar de naaisters om onze laatste stofjes binnen te brengen.  Daarna werkten we nog voor school en kregen we nog bezoek van Alfa.

woensdag 18 maart

Bezoekjes brengen aan alle stagescholen! We kochten als eerste de matrassen en de lampen en gingen hiermee naar de special school. Ze waren ons hier heel dankbaar voor :-) leuk om te horen!! We zagen ook nog drie nieuwe leerlingen, de matrassen zullend dan zeker wel van pas komen. Na nog wat foto's vertrokken we naar RC girls. Daar kwamen we een beetje ongelegen, want zij hadden een vergadering met de ouders en leerkrachten. Maar we waren zeker niet minder welkom, we lieten aan de leerkrachten van kleuter onze kleedjes zien en ze waren er heel blij mee. Dan werden er nog foto's getrokken en daarna vertrokken we. Dan richting Missahoe waar we onze evaluatie formulieren gingen ophalen. En dan als laatste nog naar education office om dag te zeggen tegen de directeur, maar geen Rejoice of directeur te bespeuren. Dan naar huis, waar we iets aten en erna toch nog een bezoekje kregen van Rejoice, we mogen morgen terug komen, joepie!! 's Avonds zijn we rijst in de chop bar gaan eten, we wilden eigenlijk grascutter proberen met fufu. Maar dit kan je 's avonds niet eten, dus ja dat zal voor morgenmiddag zijn dan.

1. Mama van Jana:
    18 maart 2015
    Ik vermoed dat die pannenkoeken héérlijk waren!!! En voor morgen... smakelijk! grasscutter = typisch Ghanese rat (heb even google gespiekt want dacht eerst aan sprinkhaan)
  2. Oma en Opa v.Jana:
    19 maart 2015
    Het lesgeven is dus helemaal gedaan! nu ...een beetje Sinterklaas spelen zal ook wel leuk zijn, zeker als je hen de dingen kan geven die ze goed kunnen gebruiken!
    Geniet nog maar wat van de omgeving, nu je de kans nog hebt!
  3. Karel Adriaensen:
    19 maart 2015
    Wel verrassend dat men niet verwacht dat die jonge kinderen hun eigen naam kunnen schrijven.
    Een zeer mooi gebaar dat jullie matrassen, een schommel en twee stoelen schenken met jullie verdiende centjes uit de verkoop van de papier-maché schaaltjes.
    De Pi-Master is dat de wiskundeleraar vanwege het getal Pi?
    Wat vliegt de tijd toch snel. Het einde van jullie avontuur is in zicht. Jullie mogen fier zijn op jullie werk in Ghana. Proficiat!
  4. Vake en Moeke van Jana:
    19 maart 2015
    We hebben met veel interesse jullie gezamenlijke briefjes gelezen. Wat een enorme belevenis allemaal. Dit draag je mee voor het leven. We kijken uit naar je thuiskomst lieve Jana.
  5. Nonkel Frits en tante Gerd:
    19 maart 2015
    Wij genoten ook van al jullie reisverhalen. Geniet nog maar goed van de laatste dagen ginder.
    Met al deze ervaringen die jullie kunnen meepakken naar het thuisland worden jullie vast en zeker twee superjuffen!!.
  6. Reinhilde Schram:
    19 maart 2015
    Ik wil jullie eerst en vooral bedanken voor jullie BLOG ! Het was ook voor ons allemaal een geweldige beleving om alles zowat op de voet te volgen. We zijn er als het ware een beetje bij geweest . Ik heb er daar enorm van genoten.
    De uitdelen van de matrassen , schommel , bank enz. dat zal ook leuk geweest zijn...en goed besteed !
    Geniet van jullie laatste dagen in Ghana ...en wij kijken uit naar jullie terugkomst. Lieve groetjes Xxx
  7. Ilse en Jeroen:
    19 maart 2015
    Geniet daar nog van jullie laatste dagen. Ik heb ook wel altijd uitgekeken naar een nieuw verhaal van jullie. Zelfs Jeroen geraakte in de ban van jullie Afrika-avontuur. Geniet er nog van en goed terugreis. (Jana wil jij proberen op de terugvlucht een vliegtuigje voor Jeroen te kopen?)
  8. Tante Gwenda:
    20 maart 2015
    Wow, jullie avontuur was heel boeiend om te volgen op jullie blog! Ik heb jullie berichten dan ook steeds gelezen wanneer ik ze binnenkreeg en geraakte vervoerd van de Afrikaanse cultuur :-) Jullie hebben gegarandeerd heel veel waardevolle kennis opgedaan die jullie zullen kunnen gebruiken in jullie toekomstig beroep als kleuterleidster! Geniet nog van jullie laatste dagen in het opwindende Ghana!
  9. Delphine:
    20 maart 2015
    Amaaaaai, ik krijg toch stiekem meer en meer heimwee als ik jullie blog lees, verdorie had ik niet gedacht!
    Grasscutter is echt een aanrader! gelijk stoofvlees (qua structuur)! maar toch een ander smaakje!
    Genieten dames, en veel stofjes en souvenirs kopen :-D
  10. Kaat Carpentier:
    24 maart 2015
    Ik kan me zoooo inleven in jullie verhalen! Geniet nog van de laatste momenten en een dikke pluim voor al het werk die jullie hebben geleverd! Ik kom keer op keer emotioneel als ik jullie verhalen lees (zowel van het Ghana-gemis als van de leuke activiteiten die jullie er doen en de sponsoring!). Good job, girls! En tot in België!