Missahoe montessorischool

11 maart 2015 - Kpando, Ghana

10 maart

Vandaag gingen we observeren in Missahoe montessori school. We waren er rond 9u want Rejoice wilde ons graag voorstellen aan de directeur. Het is de eerste school waar we ook een nursery klasje zagen. Dit is een klasje voor de allerkleinste, zoals bij ons het peuterklasje.  Wij kregen de twee hogere kleuterklassen, KG1 en KG 2. Jana kreeg de oudste kleuters en ik opnieuw de jongste. De oudste zijn met zo een 28 en de jongste met 40. Het zijn niet zo een grote klassen en er staan enkel 2 grote tafels en de kinderen zitten in een openvierkant op lange houten banken of stoelen. Voor de speeltijd worden er altijd liedjes gezongen en gedanst en dit gebeurde ook, de juf ging samen met de kleuters heel haar liedrepertoire af . Dan was het speeltijd, de kleuters krijgen dan eten en wat hier opvalt is dat ieder kindje iets krijgt, ze hebben daarbij ook allemaal een boekentasje bij en water. Heel anders dan in RC boys en RC girls. Na de speeltijd was het tijd voor taal, waarbij de kindjes de letters a,b,c en d mochten schrijven op een krijtbordje. Dit duurde wel even, want er zijn maar twee tafels en enkel de stoelen kunnen hier rond, dus dit is afwisselen. Daarna was het middag, hier geven ze les tot 13u en dan eten de kinderen. Na de middag krijgen ze dan nog even les, kleden ze zich om om naar huis te gaan of terug naar het weeshuis en net voor het vertrekken wordt er een verhaaltje voorgelezen.

Voor de rest hebben we vandaag nog voor school gewerkt en brachten we nog een bezoekje aan de markt, waar we groenten en patetjes kochten voor een koud slaatje mee te maken. En dat smaakte!!

11 maart

We begonnen vandaag met worship, op deze school gaan de kleuters niet naar de kerk, maar wordt de worship gehouden in de klas. De kinderen van KG1 gaan dan naar de klas van KG2 en daar zingen ze liedjes, wordt er op de djembé gespeeld en wordt er gebid.  Wij gaven daarna les, ik leerde de kleuters het liedje 'de wielen van de bus' en jana leerde ze een trommelliedje waarbij ze op verschillende lichaamsdelen moeten trommelen. Na de speeltijd gaven we allebei wiskunde ik gaf hoedje van papier, maar merkte al snel dat de kleuters meer konden dan ik dacht. Ze konden makkelijk allemaal tot 5 tellen en het schrijven van de cijfers ging ook vlot, waar ze het iets moeilijker mee hadden was het combineren van 1 bolletje met het getal 1. Jana heeft met haar kleuters sommen gemaakt en die konden al vlot tot 20 optellen. Is het nu omwille van dat de kleuters al een jaartje vroeger naar school gaan hier dat ze zoveel kunnen? We stonden allebei versteld van hoeveel ze konden!! Na nog een porsie rijst met stew gingen we naar huis. Onderweg kwamen we Rejoice nog tegen en thuis werkten we opnieuw voor school. Daarna gingen we nog een kijkje nemen naar de fitnes training van Jordi en dan zat ons dagje er weeral op, de tijd vliegt hier echt en we willen echt nog niet naar huis!!

1. Reinhilde Schram:
    11 maart 2015
    De Montessori-school lijkt me toch weer wat anders. Zouden ze werkelijk werken volgens de filosofie van Maria Montessori ?
    Je vertelt dat de kindjes veel kunnen..hoe wordt de schoolkeuze bepaald?
    Met zingen, dansen en ritme (djembé) scoor je altijd hé...zeker in Afrika !
    En ..als je het mij vraagt...bedenk maar wat jullie nog allemaal willen doen in het mooie Ghana ! Time is flying.
  2. Vake en Moeke van Jana:
    11 maart 2015
    Weer een prettig verslag van een nieuwe werkdag. Het zijn ook mooie foto's. Jullie zien er gelukkig uit.
  3. Reinhilde Schram:
    Heel leuke foto's !
  4. Oma en Opa v.Jana:
    11 maart 2015
    We zijn, evenals jullie waarschijnlijk , benieuwd wat deze school weer gaat brengen...maar , waarom heet deze school Montessori-school? gaat het hier echt over een methode-school, of is het maar een naam?? en Sylvia...40 kleuters...nu gaan we echt terug in de tijd! Geniet er nog van...!!
  5. Karel Adriaensen:
    12 maart 2015
    Dat die kleutertjes meer kunnen dan jullie verwacht hadden heeft misschien met de montessori methodiek te maken? Misschien focust men meer op de leerstijl van ieder individueel kind en laat men niemand uit de boot vallen? Je hebt het ook zelf opgemerkt: "ieder kind krijgt wat" (boekentas en water). Misschien worden hier geen stokslagen gegeven? Misschien komen de kinderen uit de betere milieus?
  6. Nonkel René en tante Greta van Sylvia:
    12 maart 2015
    Ja meisje, wat een belevenissen. Jullie tijd zit er inderdaad bijna op, kun je die niet verlengen tot de grote vakantie?
    De aanpassing thuis zal zeker een beetje tijd vergen. Terug al die regeltjes en alles op uur en tijd, 't zal wennen zijn.
    Maar jullie hebben toch een geweldige ervaring opgedaan.
    Proficiat !