Mt. Afadjato en Tagbo Falls

9 maart 2015 - Kpando, Ghana

Zondag 8 maart

’s Morgens zijn we vroeg opgestaan zodat we voor de warmte konden vertrekken. Eerst hebben we een klein uurtje gefietst naar Mountain Afadjato. Dan regelen we een guesthouse en krijgen rijst te eten. Dit lijkt allemaal niet zo lang te duren, maar tegen dat we goed en wel vertrokken naar de berg was het al half 2. Het warmste van de dag dus! Gelukkig was er schaduw op de helling, maar toch, … Jordi, Kasper, Alfa en Kobi namen weer de leiding en ik volg samen met Zurka. Op sommige plekken was de weg zo steil dat je op handen en voeten verder moet. Na een uur zweten, stoppen en drinken bereiken we eindelijk de top! Wauw, zo mooi! Je had een fenomenaal uitzicht over Togo en Ghana. Mt. Afadjato is de hoogste berg van Ghana en tegelijk ook de natuurlijke scheiding tussen Ghana en Togo. Nadat we foto’s hebben getrokken en genoten hebben van het uitzicht gaan we terug naar beneden. Dat ging veel makkelijker, dus hadden we daarna nog tijd om naar de Tagbo falls te gaan. Net als voor de Wli falls moest je hier een bos voor door, gelukkig niet zo zwaar als de Upper Falls. In het bos stonden allerlei exotische planten zoals cacaobomen, bananen en plantain (bakbanaan) en kola noten (heel bittere vrucht, afschuwelijk!). Na een halfuurtje goed doorstappen kwamen we bij de watervallen. Ze waren niet zo indrukwekkend als de Upper Falls, maar het is zalig verfrissend om na een zware tocht je even te kunnen opfrissen.  We konden niet te lang blijven want het begon al donker te worden, maar de gids wou graag zijn huisdieren nog laten zien: slangen. Hij had 4 koningspythons en eentje daarvan was tam genoeg om vast te houden. Alle stoere Ghanezen waren opeens niet zo stoer! Alleen Zurka was naast ons (Sylvia, Jordi, Kasper en ik) dapper genoeg om de slang vast te houden. Tegen dat we terug zijn in het guesthouse in Afadjato is het al donker. We spelen nog een spelletje ‘Owari’, dat hebben we gekocht bij de Wli Falls. Dat is een typisch Ghanees spel waarbij je bonen verdeelt over kommetjes.

Maandag 9 maart

Omdat het vrijdag 6 maart (independence day) was, was het vandaag een dag vrijaf. Dat kwam goed uit, anders hadden we de terugtocht na de berg moeten doen en dat zou te zwaar zijn geweest. We vertrokken dus weer goed op tijd. Ontbijt hadden we in het guesthouse niet gekregen daarom gaan we onderweg naar iets op zoek. Er was keuze tussen porrage of een groot bord met rijst en spaghetti. Het is allebei pikant: de porrage of koka is een soort lopende pap met gember en op de rijst zat goed wat pikante saus. De koka had ik al vaker gedronken, uit een zakje uiteraard, dus voor de rijst bedank ik vriendelijk. Met ons ontbijt achter de kiezen rijden we nog even goed door. Na nog een uur waren we terug in Kpando, na meer dan 100 km! En het eerst wat we doen nadat we wat gerust hebben is … wassen. De kleren die we hebben meegenomen kunnen wel een wasbeurt gebruiken. En daarmee sluiten we onze uitstap af. Het was een fantastische ervaring om met de fiets door Ghana te ‘trekken’, je ziet het land nog eens van een andere kant, maar volgende keer denk ik toch wel twee keer na. De tro-tro is toch ook nog steeds een aantrekkelijke optie :D

1. Anoushka:
    9 maart 2015
    Wow, klinkt superleuk. Ik ben al aan het uitkijken naar alle foto's en verhalen die je hier nog niet kon vertellen!!! Veel groetjes en dikke knuffel! Noush ;-)
  2. Vake en Moeke van Jana:
    We zijn zeer trots op onze dappere kleindochter en de rest van het gezelschap. Er zullen wel geen kilootjes bijgekomen zijn. Toch fantastisch dat je zo iets hebt kunnen beleven.
  3. Oma en Opa v.Jana:
    10 maart 2015
    Toch enorm dat je die trip gedaan hebt! de beloning na een stevige sportprestatie is toch des te groter...
    Je hebt op korte tijd zoveel moois gezien, dat het waarschijnlijk nog moet doordringen!Schitterend dat je hier enkele dagen voor uitgetrokken hebt!
  4. Karel Adriaensen:
    10 maart 2015
    Jullie zijn echte avonturiers! Op handen en voeten de berg op en slangen strelen. Gelukkig zijn er ook minder heftige zaken zoals het bewonderen van cacao- en bananenbomen en het zich verfrissen bij watervallen. Zeker een fantastische ervaring! Ook benieuwd naar jullie foto's van deze tocht.
  5. Reinhilde Schram:
    Ooh..dat klinkt allemaal zooooo leuk zeg...
    Wat hou ik toch van zo'n avonturen...
    Ik ben jullie heel dankbaar voor al die verhalen...en ik ben ook heel fier op jullie hoor !
  6. Mama van Jana:
    10 maart 2015
    Wow Jana, slang vasthouden! Al goed dat je ook in Planckendael al eens hebt kunnen oefenen :)
  7. Ben:
    Klinkt heel erg avontuurlijk. Benieuwd naar de fotos van het uitzicht !